Wie veerkrachtig is heeft een bepaalde soepelheid om met het leven om te gaan. Het kenmerk van veerkracht is: je kunt het uitrekken en indrukken.
Praktische informatie
Kinderen en jongeren van 11 tot 15 jaar.
6 trainingen van 1,5 uur.
€ 379,- incl. btw. Binnen school, kosten op aanvraag.
De leerling kan als het ware met het leven op en neer bewegen. Dat geldt dus in goede en slechte tijden. Vaak wordt emotionele veerkracht uitgelegd als het omgaan met moeilijkheden en tegenslagen maar wie veerkrachtig is kan ook omgaan met succes en voorspoed. Dat is minstens zo belangrijk. We noemen een aantal kenmerken die bij veerkracht horen:
Flexibiliteit - Probleemoplossend vermogen - Emotionele controle - Zelfvertrouwen - Hulp vragen en ontvangen - Doorzetten
In zes lessen van 1,5 uur door trainers aan leerlingen komen de volgende onderwerpen aan bod: - Zelfkennis - Emotieregulatie - Weerbaar communiceren - Mindset - Brein en prikkelverwerking - Zelfzorg
Kan doelen stellen, het pad uitzetten om deze te verwezenlijken, bijstellen waar nodig of de weg ernaar toe anders vormgeven
Kent de eigen persoonlijke kracht maar weet ook de eigen valkuilen en kan deze vermijden
Zorgt voor zijn eigen energieniveau en weet wat hij/zij daar aan moet doen
Neemt verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van eigen leven
Kent de eigen behoeften en sluit daarop aan
Weet om te gaan met succes maar ook met tegenslagen
Kan incasseren en relativeren
Staat positief in het leven
Neemt verantwoordelijkheid voor die zaken waarop hij/zij invloed heeft maar kan ook loslaten, begrenzen, aanvaarden en accepteren
Kan omgaan met prestatiedruk in de goede zin van het woord: overvraagt zichzelf niet en vraagt niet te weinig van zichzelf
Heeft zelfkennis en kan zichzelf aanvaarden
Is autonoom en weet wat persoonlijk leiderschap is
Heeft voldoende sociale contacten en uitlaatklep
Heeft reële verwachtingen over zichzelf, de toekomst en het leven
Neemt zelfregie
Heeft balans in het leven
Leerlingen die moeilijk om kunnen gaan met teleurstellingen
Leerlingen die geen hulp durven vragen en hierdoor vastlopen
Leerlingen die regelmatig teveel stress ervaren en hierdoor niet goed terug kunnen veren
Leerlingen die moeite hebben om zich te wapenen tegen stress
Leerlingen die een duwtje in de rug nodig hebben om zichzelf steviger en handiger te kunnen uiten in de klas en daarbuiten.
Leerlingen die moeite hebben om emoties te kunnen uiten of reguleren
Leerlingen met een geringe motivatie voor school
Leerlingen die vastlopen vanwege een rigide mindset
Belangrijk is dat er gekeken wordt naar intrinsieke motivatie van de individuele leerling. Uitgesloten zijn leerlingen met complexe psychische klachten.
Wil je nog meer weten of heb je vragen?