Veerkracht is een eigenschap die ervoor zorgt dat je kan omgaan met veranderingen en situaties.
Wie veerkrachtig is heeft een bepaalde soepelheid om met het leven om te gaan. Het kenmerk van veerkracht is: je kunt het uitrekken en indrukken. De leerling kan als het ware met het leven op en neer bewegen. Dat geldt dus in goede en slechte tijden. Vaak wordt emotionele veerkracht uitgelegd als het omgaan met moeilijkheden en tegenslagen maar wie veerkrachtig is kan ook omgaan met succes en voorspoed. Dat is minstens zo belangrijk.
Zorgdragen voor eigen energieniveau
Eigen behoeften ontdekken en leren kennen en hier op aan sluiten
Incasseren en relativeren
Reële verwachtingen hebben over zichzelf
Verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van eigen leven
Om weten te gaan met succes en tegenslagen
Verantwoordelijkheid voor die zaken waarop hij/zij invloed heeft.
Zelfregie nemen
Eigen persoonlijke kracht (her)kennen, tevens de valkuilen hiervan
Autonoom zijn en weten wat persoonlijk leiderschap is
Zelfkennis creëren en zichzelf kunnen aanvaarden
Om kunnen gaan met prestatiedruk
Balans leren creëren
Doelen kunnen stellen, het pad uitzetten om deze te verwezenlijken, bijstellen waar nodig of de weg ernaar toe anders vormgeven wanneer dat noodzakelijk is
Wacht niet langer en bekijk ons complete aanbod trainingen
Trainingen bekijken
De digitale training Veerkracht binnen het basis- en voortgezet onderwijs kan geïntegreerd worden in het schoolsysteem.
In het leven hebben jongeren te maken met gebeurtenissen waar ze niet altijd zelf directe invloed op hebben.
Lees meer over deze training
Goed zorgen voor je team. Het versterken van onderwijs professionals in het team en handvatten geven om dit door te geven aan de leerlingen.
Goed zorgen voor je leerlingen. Het sociaal emotioneel welbevinden als peiler van het schoolbeleid.
De leerlingen sociaal emotioneel sterk maken.
Betere leerprestaties ontstaan door een hogere mate van sociaal emotioneel welbevinden.
Voorkomen van de ontwikkeling van psychische problemen
Het praten over mentale gezondheid wordt ‘normaal’ en leerlingen met beginnende psychische problematiek worden eerder gesignaleerd
Wil je nog meer weten of heb je vragen?